De Hollandse molen.



Een bouwtekening is al een goed begin.
In 2018 kreeg ik zo maar het idee dat ik wel eens een model van een hollandse molen kon gaan maken. Ik had nog geen idee hoe zo'n molen nu werkelijk in elkaar zou zitten, maar het internet gaf al snel veel geheimen prijs.
Ik vond een globale bouwtekening die ik als leidraad kon gebruiken.

Bij de bouwmarkt zijn natuurlijk de nodige latten en platen te koop, maar helaas alleen maar van het normale waaibomenhout. Ik had liever mooie beuken latjes gebruikt voor de constructie maar ik zou niet weten waar ik die hier in zuid-Frankrijk vandaan moet halen

Een goede lintzaag is onmisbaar.

Het enige gereedschap dat ik nog moest aanschaffen waren een mooi lintzaagje en een elektrische figuurzaag. De rest had ik al.




Men begint met het op ware grootte uittekenen van de staande gebinten. Die daarna met de lintzaag in model gezaagd worden.
Die heb ik met behulp van houten duvels vastgelijmd aan de 4 centimeter dikke en rond gezaagde bodemplaat.


De tussenverdieping is in model gezaagd.






Het begin van de kap en van de
omloop is in de maak







Wegens het mooie en warme weer kon ik werken in de schaduw van
de wilgenboom















Het maken van de wieken is nog weer een kunst apart.
Ten eerste moet je goed in de gaten hebben dat de wieken tegen de wijzers van de klok in draaien en dat ze een bepaald verloop moeten hebben om dat te bereiken.
Daarvoor moet een verstelbare boormal gemaakt worden waardoor de gaten die in de roeden geboord worden voor de heklatten steeds een iets andere schuinte krijgen
In eerste instantie ging ik volledig de mist in en had ik de wieken verkeerd in elkaar gezet. Zoals op de volgende drie foto's te zien valt.
Maar door het wiekenkruis 180 graden te draaien was het probleem al snel opgelost.
Hier is goed te zien dat de heklatten
een verloop hebben zodat de wind
beter vat op de wieken krijgt

























Hier staan de wieken zoals het hoort.























Dit is de onmisbare boormal die voor elk te boren gat
een iets andere stand krijgt.





De molenstenen en de tandwielen liggen klaar..














Dan wordt het tijd om aan de centrale as, de koningsspil, te gaan werken waar onderaan de molenstenen" moeten meedraaien.
En dat kan natuurlijk alleen wanneer er boven aan in de kap het draaiwerk wordt aangebracht.
Een tweetal kamraderen die de draaibeweging van de wieken haaks moeten omzetten naar de verticale as.

Die zijn gemaakt van multiplex waarin met houten duvels de tandwielen zijn nagebootst. Ook dat is een secuur werkje omdat de tandwielen van beide wielen precies dezelfde steek moeten krijgen. Anders loopt de boel onherroepelijk vast. En die steek heeft weer gevolgen voor de diameter.
Het kost enige hoofdbrekens en rekenwerk om dat goed voor elkaar te krijgen.

De beide kamwielen zijn aangebracht en afgesteld.

Het staartstuk waarmeer de wieken op de wind
geraaid kunnen worden zitten er ook al aan..




















En aan dat staartstuk komt weer een wiel
waarmee dat geheel verdraaid kan worden
















En dan is het tijd voor het omhulsel. Een deur, enkele ramen en de beplating. Die beplating bestaat uit een (voor mij) betrekkelijk nieuw materiaal, een composiet, dat redelijk buigzaam is en goed bestand tegen vocht.































































De kap is gedeeltelijk van plexiglas waar door je
de wielen kunt zien draaien.















De omloop voor de molenaar is samengesteld met
kleine dunne latjes.















En zo zie het uiteindelijke resultaat er uit. Geverfd en wel.


























de draaiende molen.











Reacties

Populaire posts van deze blog

Windmannetjes.

Vliegende reiger.

Dansfifike.