Windwijzer.
Men neme een mooi stukje brandhout van de grote stapel en gaat die met de schaaf net zolang te lijf tot het model dat je in gedachten hebt vorm krijgt.
Je bekijkt dat stuk eens aandachtig en dan zie je pas goed dat het zogenaamde mooie stukje hout totaal is veruweneerd door houtknagende en gangenborende insecten. Die kan zo de kachel in, met insecten en al.
Kun je verdorie weer helemaal opnieuw beginnen met een vers stukje hout. Schaven, schuren, vijlen. En maar hopen dat er nu geen onheil onder de schors verborgen is.
En wat het worden moet? Dat lezen jullie hier onder.
Het wordt nu al wat duidelijker wat dit nu weer voor moois gaat worden.
Het lijkt wel of hier de vleugels van een dubbeldekker vliegtuig in de maak zijn.
En ja hoor, op de bovenstaande foto is te zien hoe die vleugels vermoedelijk aan de toekomstige romp van het vliegtuig worden geplakt
En een vliegtuig is niet compleet zonder landingsgestel en zeker niet zonder een propeller. Hiernaast kun je ontdekken hoe die gaan worden.
En het is niet alleen een vliegtuig dat in elkaar gehobbyt wordt, nee het wordt nog veel mooier.
Er is op papier uitgetekend hoe de bijbehorende windwijzer zal gaan worden. Die tekening wordt op een plaat aluminium geplakt waarna de lintzaag zijn nuttige werk kan gaan doen om de letters uit te zagen.
De N van Noord, de W van West, de O van Oost en de S van Sud.
Ja ik weet het, het is een mengelmoesje van twee talen, maar dat komt constructietechnisch nu eenmaal beter uit.
Op deze foto is al enigszins te zien hoe die windwijzer er uit gaat zien. Het landingsgestel is provisorisch vast geschroefd en er is zelfs een staartwielletje gefabriceerd.
Ik zal maar verklappen wat de bedoeling is.
Die windroos (zo heet zo'n ding) komt op een lange stevige paal te staan en zal heel secuur worden uitgericht op de bijbehorende windrichtingen.
De N zal bijvoorbeeld naar het noorden wijzen, W naar het we.......ach, het zal ook wel duidelijk zijn wat de bedoeling is.
En boven op die windroos komt op een draaibare pen het vliegtuig te staan die dan met alle winden mee moet draaien.
Maar dat moet allemaal nog gebeuren.
En een paar dagen later is dat allemaal al gebeurd. In vrolijke kleuren geverfd staat het geheel op een statief de wind aan te wijzen. De propeller draait net zo mooi als de wieken van de molens.
Alleen is nu gebleken dat de staart net niet genoeg wind vangt om het vliegtuigje met de kop in de wind te draaien. Daar moet nog een extra windvanger aangebracht worden.
Komt allemaal goed!
Reacties
Een reactie posten