Jeugd nostalgie.


Let op! Hier volgt een staaltje jeugdherinnering.
Vroeger, heel lang geleden toen de wereld nog overzichtelijk was en de schepen nog van hout waren en de mannen van staal, moesten jonge kinderen vaak meehelpen in de zaak van de ouders. Daar werden ze groot van!
Dat was zo bij de boeren, maar ook bij de Spar kruidenier op het Barlose platteland die tevens ook eierverzamelaar was. Eieren ophalen bij de boeren om ze vervolgens door te verkopen aan een eierhandelaar, die ze dan weer exporteerde naar Duitsland.

Zo moest ik vaak uit school direct naar huis of naar een boer in de buurt fietsen om mijn vader te helpen met het ompakken van eieren.Van vele halfvolle kisten volle kisten maken.
Daar werd niet over gediscussieerd of geklaagd. Dat was nu eenmaal zo.

Wat later, toen ik iets groter was en sterk genoeg om een beladen transportfiets te besturen en in bedwang te houden, werd ik er op zaterdagmorgen op uit gestuurd om kruidenierswaren weg te brengen en kisten vol eieren op te halen bij de klanten.
Weer of geen weer, het werk moest gebeuren.

eerst moet er een schets gemaakt
worden. zonder dat kom je nergens.
vervolgens wordt er een soortement
van fiets in elkaar gelast.
Die herinnering heb ik proberen te vangen in het beeldje van het transportfietsjongetje. Niet dat het jochie nou zo sprekend lijkt dat ploeterende jongetje van vroeger. Het gaat om het idee.




dit is een (min of meer mislukte)
 poging tot een zelfportret
er komt al een beetje
form aan.





en zo is het dan uiteindelijk geworden




















Reacties

Populaire posts van deze blog

Windmannetjes.

Vliegende reiger.

Dansfifike.